Hrad Kámen
Drobečková navigace

Úvodní stránka > Expozice > Motocyklů > Pacovský okruh

 

P A C O V S K Ý    O K R U H

 

 

Souvisí s počátky motocyklového sportu; byl to první mezinárodní závod, který se jel na našem území v rámci tehdejšího Rakouska-Uherska a v celkovém pořadí třetí na světě. Motocyklová federace byla založena v prosinci roku 1904 v Paříži a první dva mezinárodní závody se jely také ve Francii na dourdanském okruhu v roce 1904 a 1905, první z nich ještě před oficiálním založením federace.

  Jejich účastníky kromě Francouzů, Angličanů a Němců byli také čeští závodníci, Václav Vondřich a František Toman na strojích firmy Laurin a Klement. Závodníci i firma reprezentovali samozřejmě Rakousko-Uhersko. Stroje i jezdci patřili ke světové špičce; o tom svědčilo Tomanovo druhé místo už v roce 1904 a vítězství Vondřichovo v roce následujícím. Tím se vlastně závod o Gordon-Benettův pohár  přenesl z Francie na území Rakouska-Uherska, konkrétně na Pacovský okruh. Pro domácí jezdce  se tento okruh zrodil už v roce 1905, kdy se na něm jely vylučovací závody pro Dourdan.

 Není bez zajímavosti, že se na jeho části od Křelovic do Pacova jela 30. září 1905 další mezinárodní soutěž – soutěž spolehlivosti motorových dvoukolek, jejíž trasa byla však mnohem delší. V roce 1906 se na Pacovském okruhu jely dva nejdůležitější závody: první, vylučovací závod pro Rakousko proběhl 3. června a ten nejslavnější pak 8. července. Největší tíhu organizačních  starostí nesli členové dvou motocyklových klubů, českého se sídlem v Praze a rakouského z Vídně. Vyznamenali se i městští organizátoři v čele se starostou města Františkem Autengruberem a radním Karlem Laagerem. Vylučovacího závodu se zúčastnil pětičlenný tým závodníků na strojích firmy Puch ze Štýrského Hradce - Obruba, Vecka, Nikodém, Maffeis, hrabě Kolowrat. V tomto pořadí také dojeli. První tři pak byli určeni jako reprezentanti Rakouska pro mezinárodní závod.

 Mladoboleslavská firma Laurin a Klement se už těchto závodů nezúčastnila s poukázáním, že kvality svých strojů i jezdců dostatečně prokázala v předchozích závodech. Hlavní závod se jel 8. července za účasti čtyř zemí a deseti závodníků – po třech z Anglie, Francie a Rakouska, Německo zastupoval závodník jediný. Trať okruhu měřila 62,2 km, start a cíl byl jihozápadně od Pacova na silnici k Táboru. Závod měl tři kola a dokončili jej pouze čtyři jezdci: za Rakousko Nikodém a Obruba, Angličan H. Collier a Němec Retienne. Celý Francouzský tým byl postižen buď zraněními nebo technickými závadami hned v prvním kole. Postupně odpadli ještě tři závodníci – dva Angličané a Rakušan. Celkový výsledek byl jednoznačný pro Rakousko. Vítězem se stal Nikodém, druhé místo obsadil Obruba (oba Češi), třetí skončil Angličan H. Collier a čtvrtý dokončil závod Němec Retienne. Rozladěnost u Francouzů byla obrovská, takže podali protest proti regulérnosti závodu. Přidali se k nim i Angličané. Tento protest vetovali zástupci Rakouska a Německa. Protože vítěz závodu Nikodém neměl jediný defekt, bylo nakonec zaprotokolováno, že Rakousko je zcela regulérně vítězem závodu. Přesto ale Rakušané pohár vrátili Francii.  To byl třetí a také poslední mezinárodní motocyklový závod o Gordon-Benettův bronzový pohár.

 Pro Pacov to byla jedna z vrcholných sportovních, ale především společenských událostí vůbec. Celé město ožilo neobyčejným ruchem: Přes den úpravy závodní trasy, tréninkové jízdy, poslední drobná vylepšení závodních strojů, večer pak v hostinci Na Panské společná zábava při hudbě a zpěvu. Tady bylo také sídlo organizátorů závodu. Nebývalého společenského lesku těmto závodům dodalo čestné prezidium, v jehož řadách byli  významní státní úředníci: místodržitelé Čech a Moravy i Dolního Rakouska, nejvyšší maršálek Českého království, některí ministři (války, zemské obrany, obchodu a železnic) a mnoho příslušníků české i rakouské šlechty.

 K dobrému jménu městských pacovských hostitelů značně přispěla také rodinaWeiss-Tessbachů, jíž patřil pacovský zámek i velkostatek. Oni poskytli interiér bývalého klášterního kostela k uspořádání závěrečného banketu, který podle současných tiskových zpráv byl mimořádně úspěšný. Na plných třicet let upadl Pacovský okruh v zapomnění; v roce 1936 jej spolu s pacovskými připomněl táborský Autoklub Cílovou jízdou do Tábora neb Pacova.

 Tehdy byla v pacovském muzeu uspořádána výstava Motocykl před třiceti lety a dnes, jejíž součástí byly i dokumenty k historickým závodům v letech 1905 a 1906. V roce 1964 se v Praze konal 33. kongres FIM. Součástí kongresových jednání byl i zájezd delegátů do Pacova. Tehdejší prezident federace pan Nortier odhalil pamětní desku na budově restaurace Na Panské, která připomínala počátky této organizace.

 Tato poslední informace je poněkud zavádějící: FIM byla založena v Paříži, ale Pacovu náleží sláva prvních motocyklových závodů v Rakousku-Uhersku. Češi na těchto závodech v letech 1905-1906 prokázali nejen svoje kvality jako výrobci motocyklů, ale také jako závodníci. V současnosti slávu Pacovského okruhu připomíná expozice na hradu Kámen a pravidelné Veteran-rallye Pacov.

 

(Vydalo Město Pacov za spolupráce s Městským muzeem Antonína Sovy a Městským kulturním střediskem.)        

 

 

 

 

 

19.4. Rostislav

Zítra: Marcela
OTEVÍRACÍ DOBA
Podrobnosti naleznete zde
 
POSKYTUJEME VÝHODY A SLEVY NA KARTY S VĚRNOSTNÍM PROGRAMEM SPHARE CARD
logo_SPHERE_ web.JPG[1].jpg

Návštěvnost stránek

086954
kamen_foot.png