HRAD KÁMEN

VÍTEJTE NA OFICIÁLNÍCH STRÁNKÁCH
HRADU KÁMEN


HRAD KÁMEN VČETNĚ HRADNÍHO PARKU JE Z DŮVODU REKONSTRUKCE UZAVŘEN.

KAPLE Panny Marie Bolestné je OTEVŘENA.

Kaple Panny Marie Bolestné v Kámeně

Po několikaleté kompletní rekonstrukci včetně restaurování mobiliáře je od 1. července 2022 veřejnosti otevřena kaple Panny Marie Bolestné v Kámeně.

Objekt, který byl před opravou ve velmi špatném stavu, se podařilo rekonstruovat díky vlastníku kaple, tedy Kraji Vysočina, jenž celou obnovu financoval ze svého rozpočtu. Veškeré práce zajišťovala firma Pastiglia společnost pro obnovu památek, s. r. o.

Těšíme se na Vaši návštěvu!

    

OTEVÍRACÍ DOBA KAPLE:
PONDĚLÍ - DEN ZAVÍRACÍ

DUBEN, ŘÍJEN:
• soboty, neděle, svátky - na objednávku alespoň 2 dny předem pro skupiny 5 a více osob

KVĚTEN, ZÁŘÍ:
• úterý - neděle, svátky - na objednávku alespoň 2 dny předem pro skupiny 5 a více osob

ČERVEN:
• úterý – pátek - na objednávku alespoň 2 dny předem pro skupiny 5 a více osob
• soboty, neděle, svátky - 10:00 - 15:30, pevná prohlídka s výkladem průvodce v 11:00 a 14:00 hodin; mimo určené hodiny volně s textem,
poslední vstup v 15:00

ČERVENEC, SRPEN:
• úterý - neděle, svátky - 10:00 - 16:30, pevná prohlídka s výkladem průvodce v 10:00, 12:00, 14:00, 16:00, mimo určené hodiny volně s textem,
poslední vstup v 16:00

Objednávky prohlídky kaple lze učinit na e-mailu: 
z.vobinuskova@muzeumpe.cz nebo na tel.: 721 846 931.


VSTUPNÉ do kaple Panny Marie Bolestné v Kámeně:
DOSPĚLÍ
50,-
 Kč
SENIOŘI, STUDENTI, DĚTI OD 6 LET
30,-
 Kč
RODINNÉ VSTUPNÉ (2 dospělí + 2-3 děti od 6 let)
120,-
 Kč


Dětské prohlídky
kaple Panny Marie Bolestné v Kámeně


11. - 12. května 2024

Poutavou formou se děti do speciální prohlídky aktivně zapojí a seznámí se s historií a zajímavými osudy kaple. Prohlídky se budou konat v 11:00 a 13:00 hodin a jsou určeny především pro děti od 7 do 12 let.

Z důvodu omezené kapacity je nutné si prohlídku předem rezervovat na tel. čísle
721 846 931.











Lektorský kreativní program Kaple známá, neznámá vol. 2

27. – 30. května 2024
kaple Panny Marie Bolestné v Kámeně


Muzeum Vysočiny Pelhřimov, příspěvková organizace ve dnech 27. až 30. května 2024 pořádá lektorský kreativní program Kaple známá, neznámá vol. 2, který je určen zdarma pro děti a mládež ve věku 12 až 18 let.

Srdečně Vás zveme na tento unikátní program, který dětem rozšíří obzory v oblasti historie, umění a kreativity. Program se vztahuje ke kapli Panny Marie Bolestné v Kámeně, která je součástí komplexu hradu Kámen, pobočky Muzea Vysočiny Pelhřimov, příspěvkové organizace (dále MVP).

Mezi lety 2019-2022 prošla kaple kompletní rekonstrukcí včetně restaurování původního mobiliáře. Proces obnovy a jeho jednotlivé fáze bychom chtěli formou kreativního učení přiblížit školní mládeži a poskytnout tak dětem a studentům inspiraci pro jejich vlastní životní profesi.

První částí programu budou uměleckořemeslné workshopy vedené odbornými lektory –restaurátory, kteří účastníkům představí svou práci včetně praktických ukázek, do kterých budou děti aktivně zapojeny. Workshopy budou tematicky zaměřeny na:
Sgrafito v proměnách času – první den: Workshop povedou lektoři BcA. Vojtěch Mrověc a MgA. David Svoboda, DiS. Kurz se zaměří na tvorbu originálního renesančního sgrafita, kdy si děti vytvoří motiv dle vlastní předlohy či historickou kopii dekoru. Účastníci mohou ve skupince vyhotovit větší panel se složitějším návrhem.
Umělecká mozaika – druhý a třetí den: Při workshopu pod vedením lektora MgA. Petra Hampla a lektorky MgA. Barbory Vikové se děti seznámí s historií, nástroji, různorodými materiály, i se způsoby a postupy kladení mozaikových kostek. Také se naučí štípat kamenné a skleněné mozaikové kostky a vytvoří si vlastní mozaiku.
Od modelu k soše – čtvrtý den: Lektor MgA. Pavel Mrověc při workshopu provede děti celým procesem tvorby sochařského objektu, čímž jim bude přiblížena složitost celého procesu tvorby sochy. Účastníci se seznámí s kamenosochařským nářadím i s prací s pískovcem.

Druhou částí programu bude úvodní vhled do historie, architektury a do společenského významu kaple Panny Marie Bolestné v podání pracovníků MVP. Další aktivity představí lektor Michael Pospíšil při hudebních dílnách, kdy své činnosti zacílí na dobové nástroje, techniky hraní, vytvoření jednoduchého nástroje, tvorbu zpěvníčku s notovým zápisem, samotný zpěv a tematiku poutnictví.

Program nabízíme ZDARMA včetně zajištění obousměrné autobusové dopravy na trase Kámen – Pelhřimov – Pacov – Kámen.

Kapacita programu je omezená – NUTNÁ REZERVACE – kontaktní osoba:
Ing. Zlata Vobinušková, tel.: 721 846 931, e-mail: z.vobinuskova@muzeumpe.cz


Samotná náplň programu se uskuteční v kapli Panny Marie Bolestné v Kámeně i v bezprostředním okolí kaple, kde budou lektorům i účastníkům vytvořeny vhodné podmínky.

Na veškeré aktivity všem účastníkům doporučujeme starší oblečení, které se může případně umazat. Mezi jednotlivými bloky aktivit bude adekvátní pauza na občerstvení. Upozorňujeme však, že občerstvení nemůže být bohužel hrazeno z finančních prostředků projektu. Stravu si tak účastníci zajišťují sami.

Cílem projektu je zapojit a podpořit co nejvíce účastníků. Z kapacitních důvodů se tedy každý účastník programu může účastnit pouze jednoho vybraného dne. Význam pro účastníky lektorského kreativního programu spočívá v získání nových zkušeností a dovedností v kulturně historicko-řemeslném odvětví, kdy se dětem otevře plno nových možností, které je mohou navést i k rozhodnutí začít studovat, a později se úspěšně realizovat v oborech, které se zaměřují na historii, architekturu nebo restaurování.

Aktuality budou zveřejněny zde nebo na https://www.facebook.com/HradKamen.

Projekt je realizován za finanční spoluúčasti Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR.


NOVINKA NÁVŠTĚVNICKÉ SEZÓNY 2023
motocykl Jawa - Monark 350/554 typ 962

Koncem padesátých let vypsala švédská armáda výběrové řízení na získání dodávky motocyklů schopných celoroční jízdy v tamních klimatických podmínkách. Vítězem soutěže se stala Jawa. Motocykly dodávané švédské armádě vycházely ze soutěžních motocyklů zvaných „Libeňák“ - tedy Jawa 250 typ 553 a 350 typ 554. První se v roce 1959 začaly vyvážet dvěstěpadesátky, o rok později třistapadesátky. Pro švédskou armádu bylo kromě zmíněných motocyklů také vyrobeno cca 1000 kusů dvouválcových motorů Jawa 350/554 typ 962 „jednohup“ (oba písty chodí současně), které byly montovány do podvozku Monark. Ve Švédsku tak vznikl motocykl pod armádním označením MC 356 A. Motocykly se opatřovaly lyžemi pro jízdu po sněhu. Z tohoto důvodu byly vybaveny další páčkou na pravé straně řídítek ovládající zadní brzdu. Řazení bylo zdvojené po pravé straně motocyklu. Monark měl na nádrži koženou brašnu, byl vybaven nosičem a světlem pro noční svícení. Maximální rychlost činila 125 km/hod. Výrobcem těchto motocyklů byla firma Cykelfabriken Monark AB ze švédského města Varberg.


Platbu přijímáme pouze v hotovosti a v české měně.
Karty nebereme. Děkujeme za pochopení.

Projekt Lektorský kreativní program Kaple známá, neznámá
byl realizován 2. – 4. listopadu 2022 v kapli Panny Marie Bolestné v Kámeně a na hradě Kámen za finanční spoluúčasti Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR. Cílem projektu bylo pro děti a mládež realizovat pod vedením umělců-restaurátorů tři umělecko-řemeslné workshopy orientované na umělecké řemeslo, způsoby a techniky restaurování. Workshopy byly tematicky zaměřeny na nástěnnou malbu, restaurování štukové výzdoby a na povrchovou úpravu dřeva plátkovými kovy. Nedílnou součástí celého programu byly interaktivní přednášky a kreativní aktivity lektora a edukátorů s účastníky programu na témata vztahující se k historii, architektuře a společenskému významu kaple Panny Marie Bolestné i na moderní umění v různých sakrálních prostorách.


NOVÉ PŘÍRŮSTKY V EXPOZICI HISTORICKÝCH MOTOCYKLŮ
Na podzim roku 2017 byla hradní motocyklová sbírka rozšířena o raritní motocykl
ČZ 500 a motokolo ČZ Orion City.


ČZ 500 (1938)

Model ČZ 500 byl nejvýkonnějším předválečným strakonickým motocyklem. Co do objemu motoru se jedná o největší sériově vyráběnou cestovní „čezetu“ všech dob. Stroj byl poprvé vystavován na jarním Pražském vzorkovém veletrhu v roce 1938 a prodával se za 9 400,- Kč. Mohutný dvoutaktní dvouválec byl inspirován konstrukcí německé DKW.
K motocyklu bylo možné připojit i elegantní sidecar. Přesto, že se jednalo o vcelku povedený stroj, zájem o něj nebyl takový, jak se očekávalo. Celkem bylo vyrobeno 587 kusů. Nejvíce se motocykl proslavil pod označením „Vatikán“ s atypickým bílo-zlatým provedením a bělobokými pneumatikami.

Motokolo ČZ Orion City (1996)

Motokola s přídavným motorem byla vyráběna mezi lety 1995-1997 v závodě ČZ VELO Blatná. Jednalo se o poslední pokus strakonické firmy odvrátit ukončení výroby motocyklů a návrat na trh pomocí kol s přídav-ným motorem jako na začátku půso-bení firmy v roce 1932. Z důvodu ne-dostatku času na vývoj vlastního motoru, byl pro montáž použit dvou-dobý jednoválcový motor italské spo-lečnosti Bernardi Mozzi.
Motor, který přenášel hnací sílu na zadní kolo pro-střednictvím třecího válečku. Motokolo dosahovalo rychlosti max. 20 km/h.

Čechie-Böhmerland 600
(1927)


Od návštěvnické sezóny 2018 mohou návštěvníci hradu Kámen obdivovat pozoruhodný unikát - třímístný motocykl Čechii-Böhmerland 600, který byl vyroben v roce 1927. Stroje této značky od roku 1925 na území bývalého Československa vyráběl Albin Hugo Liebisch (1888-1965) v Krásné Lípě, později v Kunraticích u Šluknova. Výsledek jeho konstru-ktérského úsilí v řadě ohledů vybo-čoval z běžné sériové produkce meziválečného období. Čechie byla nejdelší sériově vyráběný motocykl na světě o délce až 3,17 m a dosud si tento rekord drží. Prezentovaný cestovní motocykl má délku 2,65 m. Typickým znakem Čechie byl masivní rám z trubek a lité disky kol z hliníkové slitiny. Další zvláštností byly palivové nádrže umístěné u zadního kola. Byly hned dvě a tvarem připomínaly letecké pumy. Nejčastěji býval montován motor Liebischovy vlastní konstrukce - čtyřdobý dvouventilový jednoválec s rozvodem OHV. Cenově byla Čechie srovnatelná s ostatními motocykly, ale lišila se mnohem přijatelnějšími cenami za servis. Odhaduje se, že motocyklů různých provedení bylo vyrobeno přibližně 3000 kusů. Dnes jich existuje méně než sto.

Jawa 350/360 NANUK
(1964)


Expozici historických motocyklů v roce 2019 obohatil motocykl Jawa 350/360, lidově zvaný "Nanuk". V modrobílém provedení motocykl používali příslušní-ci Sboru národní bezpečnosti (SNB). Stroj z roku 1964 se dochoval i s ori-ginální laminátovou kapotáží, kufry a plexisklem. Tento dvoudobý dvouválec je postavený na modelu Jawa 360, ačkoliv častěji se používal typ 354. Spotřeba činila 4,2 litrů/100 km. Obří kapotovaný policejní speciál je dodnes ozdobou všech veteránských akcí.

ČZ 175/501.05 Druzeta 408, PAv 40

Tento exponát zdobí expozici motocyklů od návštěvnické sezóny 2020. Název Druzeta vznikl spojením názvů firem DRUpol a čeZETA. Vystavený exponát se skládá ze skútru ČZ 175/501.05 a sidecaru Drupol. Tento typ skútru přinášel větší komfort v podobě elektrického dynamostarteru. Ten si však vynutil další změny v elektroinstalaci. Bylo nutné použít dva akumulátory ukryté pod sedadlem a napětí elektrické instalace se zvýšilo na 12 V. Karoserie sidecaru byla vyrobena z výlisků ocelového plechu a tvarově navazovala na skútr ČZ s použitím některých výlisků skútru. Pod opěradlem, sedákem a ve schránce před blatníkem jsou prostory pro zavazadla. Hmotnost neobsazeného sidecaru je 45 kg a nosnost 75 kg. Přívěsný vozík PAv 40 byl mezi léty 1960-1963 vyráběn v podniku Avia Letňany, poté byla výroba přesunuta do firmy Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily.

Jawa 350 UŘ typ 633/02 Bizon
(1970/1971)


Tento motocykl obohatil hradní expozici v roce 2021. Motocykl díky výraznému vzhledu masky předního světlometu a vysoké nádrži získal přezdívku Bizon. Autorem neobvyklého designu byl Ing. arch. Jan Tatoušek, který přepracoval původní stroj unifikované řady do této podoby. Poprvé bylo ve větší míře využito plastu, ze kterého je přední maska světlometu a podsedlový prostor. Řídítka jsou uchycena za svislé nosníky, což umožňuje jejich výškové nastavení. Hlavním konstrukčním rysem je kolébkový rám, ve kterém je zavěšen motor. Motocykl byl vyráběn ve dvou barevných provedeních - vínově červené barvě a dubové žluti. Tohoto modelu bylo celkem vyrobeno 2175 kusů. Raritou je, že zde prezentovaný motocykl je sestaven z originálních dobových nepoužitých továrních dílů.

Všechny tyto motocykly byly do sbírek Muzea Vysočiny Pelhřimov, p. o. pořizovány od soukromých sběratelů díky mimořádné akviziční a dotační činnosti Kraje Vysočina a dotacím Ministerstva kultury ČR.


ČZ 250 motokros typ 980.8 (1974)

Expozici jednostopých vozidel v roce 2022 doplnil motokrosový speciál ČZ 250 typ 980.8. Tento typ motocyklu při svých závodech využíval významný český motokrosový závodník a vicemistr světa Jaroslav Falta, který v 70. letech 20. století patřil mezi světovou špičku v kubatuře do 250 cm3. Představovaný motocykl pro soutěžní sezónu 1974 doznal značných změn. Velká pozornost byla věnována zlepšení jízdních vlastností a snížení hmotnosti. Nová byla přední vidlice s možností regulace předpětí pružin ve čtyřech polohách a zvětšením zdvihu pérování na 230 mm. Největší novinkou podvozku byly hydropneumatické zadní pružicí jednotky. Za zmínku také stojí výfuk vedený pod motorem středem rozdvojení rámu. Tlumič výfuku měl speciální úpravu pro snížení hluku dle předpisů FIM. Naši reprezentanti v čele s Jaroslavem Faltou v roce 1974 vybojovali pro značku ČZ prvenství v mistrovství světa značek v motokrosu třídy 250 ccm.


NOVÝ INTERAKTIVNÍ
PROGRAM PRO DĚTI


Hradem po jedné stopě!

Hrad Kámen – expozice jednostopých vozidel

Program pro děti „Hradem po jedné stopě!“ od 1. července probíhá v expozici jednostopých vozidel na hradě Kámen. Samostatná prohlídka za doprovodu rodičů či lektorovaná prohlídka pro větší skupiny nad 15 osob se odehrává v duchu motocyklového závodu. Každý účastník si kromě dojmů a zážitků odnese originální pracovní list s interaktivním obsahem a nakonec i nějaké překvapení.

František Štístko je zkušený závodník a motocyklový sport je jeho velkou vášní. Proto když se dozvěděl, že se na hradě Kámen chystá dobrodružný motocyklový závod, na nic nečekal a vypravil se na cestu. Na trase závodu se společně s ním zastavíte na několika stanovištích, kde vás čeká mnoho úkolů a objevování. Tak hurá do toho!

vstupné běžné na trasu B - motocykly: dítě 50,- Kč, dospělý 80,- Kč
časová dotace: 45-60 minut
lektorka: Ing. Zlata Vobinušková


Lektorovanou prohlídku je možné si také objednat pro skupinu od 15 dětí na telefonním čísle 565 426 609 nebo 721 846 931 či prostřednictvím emailu: hrad.kamen@muzeumpe.cz.

Projekt podpořilo Ministerstvo kultury ČR.

WEBOVÁ INTERAKTIVITA ZDE

HRADNÍ POKLADNA A MALÁ VÝSTAVNÍ SÍŇ.

JAWA KOLEM SVĚTA

V expozici motocyklů se od roku 2017 nachází další unikát - Jawa 350/634, v jejímž sedle seděl cestovatel a novinář Pavel Suchý.

Na této 35 let staré Jawě, vyřazené z autoškoly, podnikl úplně sám cestu čtyřmi světovými kontinenty.

Za necelých osm měsíců projel kupříkladu poušť Gobi, tropické pralesy i argentinské pampy, a za celou cestu najel 49 003 km. Stal se tak prvním Čechem, který na motorce objel Zemi.